onsdag 25 september 2013

Äppelsjukan

Hej!

I söndags visade vi inne hos Allt om Scrap lite tips på hur man kan använda sig av återvinning inom scrapbooking. Så här såg min inspirations-layout ut.


Bakgrunden är gjord av gamla boksidor och Decoupage. Bostaven Ä kommer från en gammal läsebok. Sen har jag använt mig av bara "återvunna" saker förutom bokstavsstickers.

Tänkte berätta varför denna LO fick just titeln Äppelsjukan.
Efter att i ganska många år mått ganska dåligt och inte kunnat sätta fingret på vad och varför fick jag i april i år diagnosen Epilepsi. Det känns fortfarande väldigt overkligt samtidigt som det är skönt att jag fått en förklaring på min enorma trötthet och frånvaroattacker under alla år. Första symptom (anfall) hade jag 1995 eller 1996. En enda gång har jag haft ett kraftigt anfall där jag krampade och svimmade. Annars är det frånvaroattacker som följs av en enorm trötthet. Vissa gånger har jag kunnat ha 4-8 sådana om dagen och då är man som en trasa sen och skulle ändå orka med jobb, barn och hem.
Jag har haft min anfall/attacker lite i skov tycker jag om jag tittar tillbaka.
Jag har ju så klart fått medicin nu som funkar jättebra men jag funderar mycket på att jag kanske inte haft nåt av mina "skov" än... "Räcker" medicinen då..... osv.
En av biverkningarna är tyvärr trötthet men det är en annan sorts trötthet som är lättare att tackla.
En annan följd av detta är ju att jag inte får köra bil. Sist jag körde var i början av februari så undrar om jag ens kommer ihåg hur man gör :-) Hade för en månad sen telefonkontakt med min läkare som tyckte att medicinen funkade så bra så har jag inga anfall eller känningar så får jag köra i november (det var meningen att jag först skulle få köra i april 2014). Jag blev så glad att jag grät... Så nu håller jag alla tummar och tår!
Detta var en "liten sak" som jag har velat skriva av mig en längre tid och nu var det gjort!

Oj höll nästan på att glömma varför jag skrev äppelsjukan och inte epilepsi. En av mina underbara elever kom hem till sin mamma, efter att jag hade berättat för dom i skolan, och sa "Nu du mamma är det synd om Åsa för hon har fått äppelsjukan". :-) Det är bara ett sånt mycket härligare ord än epilepsi!

Kram  Åsa!  

2 kommentarer:

  1. Fin bild, fin berättelse, fint att du skriver av dig något du länge velat. Skulle vilja säga Grattis, men det är ju fel. Säger istället Fint gjort. Kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt att äntligen få en förklaring till dina besvär och att kunna få hjälp!! Inte är det roligt att få en sån diagnos, men numer finns ju hjälp att få!!
    Ungar är härliga - äppelsjukan är ju ett fint namn!! (Det har jag också - men i mitt fall betyder det att jag är superallergisk mot äpplen - tål inte ens att andra äter eller har framme :( )
    Superfin LO förresten, som vanligt här hos dig!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera